Fashion

Interview met modetalent Jenneskens

Khloé Kardashian draagt haar kleding, K-swiss strikte haar voor een samenwerking, voor Bosch eBike Systems ontwierp ze wielrenbroekjes en afgelopen zaterdag showde ze haar nieuwe collectie tijdens Amsterdam Fashion Week. Tijd voor een tête-à-tête met Kimberley Jenneskens (1996).
Reading time 3 minutes

Als veertienjarige liep ze door New York langs Parsons, de beroemde kunstacademie. Gefascineerd door de creativiteit die ze zag, wist ze direct dat ze hier ooit ook naar toe wilde. Met beroemde ex-studenten als Marc Jacobs, Donna Karan en Tom Ford niet de minste plek om mode te studeren. Jaren van keihard werken volgden. Met succes: als achttienjarige vertrekt de Limburgse naar New York om - jawel - te starten aan Parsons School of Design

En dan zit je in eens in New York...

'Ja geweldig! Dat wilde ik dus al sinds mijn veertiende. En heb er hard naar toe gewerkt'. 

Toch stopte je na een jaar. 

'Ik begon er al direct met mijn eigen brand en ik merkte dat school en business te veel uit elkaar begonnen te lopen. Dus ben ik terug gekomen en

fulltime verder gegaan met mijn eigen label. Pop-up shops, showroomevents, shows: ik ben gewoon gestart. Voor mij is het belangrijk dat een brand meer is dan een collectie. Het gaat om de experience. Alle elementen moeten kloppen.' 

Spannend. En je bent pas 23.  

'Waar mijn vrienden en leeftijdgenoten uitgingen, focuste ik me op Jenneskens. Uitgaan doe ik eigenlijk nu pas, haha'. 

Kun je wat vertellen over de collectie die je onlangs tijdens Amsterdam Fashion Week hebt geshowd? 

'De collectie heb ik de naam infinite transparency gegeven. Het gaat er om dat iedereen de collectie op zijn eigen manier mag ervaren. Je mag er je eigen verhaal uit halen. Alle items zijn bovendien met elkaar te combineren. Ik wil geen dwingende 'sets' creëren. Vrijheid graag.'

Je werkt met kleine drops voor deze vierde collectie. 

'Inderdaad. Ik wil gelimiteerde items aanbieden. Het gaat me om de juiste fit en materiaal is ook heel belangrijk voor mij. Het moet bovendien functioneel zijn. Ja, functie is het belangrijkste woord in mijn werkwijze.' 

Het zijn wel uitgesproken items. 

'Ja dat klopt. En ik wil uniseks stuks maken. Dat is cruciaal voor mij'. 

Waarom? 

'Ik propageer unity dus dat voer ik ook door in mijn merk. Het maakt niet uit of een man of een vrouw mijn collectie draagt.' 

Onlangs werd je ook door K-swiss benaderd...

'Te gek he? Een onwijs compliment. Ik heb een customized sneaker met ze ontworpen. En aan het eind van het jaar ga ik een compleet nieuwe sneaker met ze uitbrengen!' 

Tekst: Tanne Gielen

Beeld boven: Victor Griffioen 

www.kimberleyjenneskens.com

/

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou