Fashion

DIESEL RED TAG: In gesprek met talent Gosha Rubchinskiy en meesterbrein Renzo Rosso

We reizen af naar het bruisende Berlijn om Renzo Rosso en Gosha Rubchinskiy te spreken over hun samenwerking.
Reading time 9 minutes

Speciaal voor de nieuwe garde young creators heeft DIESEL een platform opgericht om hen de middelen te bieden om hun visie  naar het grote publiek te communiceren. Inmiddels zijn we alweer beland bij de derde RED TAG-collectie, onder de creatieve leiding van niemand minder dan Gosha Rubchinskiy. Geniën als Shayne Oliver van Hood by Air en Glenn Martens van Y/Project gingen de Russische modeontwerper en fotograaf al voor, maar nu is de beurt aan Rubchinskiy to show us what he’s got. Met zijn gelijknamige brand GOSHA RUBCHINSKIY (ГОША РУБЧИНСКИЙ) wist Gosha al aardig wat furore te maken als protégé van het indrukwekkende Comme des Garçons. Toch besloot hij plotseling om de stekker eruit te trekken en het roer om te gooien met een nieuw multidisciplinair project, namelijk: GR-UNIFORMA. Renzo Rosso, oprichter en president van DIESEL, volgde Gosha en zijn werk al enige tijd en deze ballsy move intrigeerde hem genoeg om Gosha uit te nodigen om samen te werken aan de nieuwste capsule-collectie voor DIESEL RED TAG. 

Allereerst, hoe voelen jullie je over de lancering? Zijn jullie excited?

Renzo krijgt een gigantische glimlach op zijn gezicht en Gosha knikt heftig ja met zijn hoofd.

Gosha: 'Ja, ja, ja. Het is wel een andere soort excitement, dan wanneer je bijvoorbeeld een show doet. Dan is er op het moment van de show gewoon heel veel energie. De spanning die ik nu voel is anders. We hebben maanden aan dit project gewerkt en je bent heel blij om het eindelijk te mogen delen met anderen en het de kans te geven om zijn eigen leven te leiden, buiten jezelf.'

Renzo: 'Ik ben zeker enthousiast! Een tijd geleden begonnen we aan een project om Diesel opnieuw op te bouwen, omdat we het gevoel kregen dat DIESEL wat van zijn coolness was kwijtgeraakt en dat wilden we graag terugbrengen. De afgelopen jaren was DIESEL een populair merk als je alleen naar de getallen kijkt, maar (hij grinnikt) ik geef de voorkeur aan minder populair en meer cool.  Daarom ben ik nu ook zo blij. Twee jaar geleden zijn we aan dit proces begonnen en het is fijn om daar nu de vruchten van te plukken.'

"LESS POPULAR, MORE COOL" 
- RENZO ROSSO

Hoe is de samenwerking DIESEL RED TAG x GR-Uniforma tot stand gekomen? 

Gosha: 'Renzo volgde mijn werk al eerder en met DIESEL RED TAG hebben ze een tof platform gecreëerd voor artiesten om hun verhaal te doen. Het is te kort door de bocht om deze collab alleen een samenwerking te noemen. Toen ik Renzo ontmoette en hij het project uitlegde en ik op mijn beurt mijn ideeën deelde voor GR-Uniforma wisten we gelijk dat we een goede match waren. Daarnaast wilde ik al langer graag met DIESEL werken. Ik herinner me hoe ik als tiener in de jaren negentig, toen DIESEL als één van de eersten op de Russische markt kwam, de winkel in Moskou bezocht om de interessante producten en campagnes te bekijken.'

Renzo: 'Gosha stond op mijn lijst van mensen waar ik veel potentie in zag. Ik bezocht de winkels die zijn producten verkochten en sprak met veel mensen; iedereen vond zijn werk fantastisch. Toen hij besloot te stoppen met zijn voormalige lijn dacht ik oh wow, nu wil ik hem echt beter leren kennen! Ik ben heel blij met de creativiteit die hij ons merk heeft gegeven, hij brengt DIESEL dichter bij wat ik van DIESEL wil maken. Het blijft DIESEL, maar dan upgraded.'

1559506606712898 diesel red tag x gr uniforma fy121559506591759358 diesel red tag x gr uniforma fy7

Waarom denk je dat DIESEL en GR-Uniforma zo’n goede match zijn?

Renzo: 'Ik merkte dat wij allebei een hoop te vertellen hebben en voor hem was werken met DIESEL als een droom die uitkwam. Ik ben blij daaraan te hebben bijgedragen. Ik heb niet alleen hem maar ook DIESEL zien groeien. Ik heb Gosha compleet vrij gelaten in het bepalen van het DNA van ons brand en het ontwerpen van de collectie, om zo niet zijn ideeën te beïnvloeden. Toch is de collectie evenveel DIESEL als Gosha geworden. Bovendien, is hij als persoon heel fijn om mee te werken; zó menselijk, vriendelijk en oprecht.' 

Gosha: 'Ik denk dat het is geslaagd omdat ik DIESEL niet alleen als een denim brand zie. DIESEL is meer een levensstijl en het heeft ook een duidelijke boodschap. GR-Uniforma deelt deze visie. Het draait niet alleen om mode, maar ook om de gedachte erachter. Visueel verschillen we misschien van elkaar, maar we willen allebei experimenteren en ongewone dingen proberen. We hebben een vergelijkbare mindset.' 

1559508086363309 redtag gruniforma diesel twosplit 41559506802545675 diesel red tag x gr uniforma 09 1024x768

Wat was je inspiratie voor deze collectie?

Gosha: 'You know, ik wilde wegblijven van denim als hoofdthema voor deze collectie. We hebben gekeken naar wat momenteel voor ons belangrijk is, welke boodschap we willen overdragen en hoe kunst dit mogelijkerwijs zou kunnen vertegenwoordigen. We richtten ons vooral op ideeën over contemporaine muziek en kunst. We vroegen ons af wat dat nou precies is - of juist - kan zijn. Zo kwamen we op het idee voor een opera performance en hoe de kleding zou kunnen dienen als een soort kostuum, eventueel zelfs geïnspireerd door de Russische avant-garde. Vervolgens gingen we na hoe we zoiets zouden vormgeven. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als het podium zich in een gymnasium bevindt en buikdansers samen optreden met een hardcore band? Wat zou dan hun kostuum zijn? Kan een opera-kostuum een denim kostuum zijn? En hoe ziet dat er dan uit? Het is een soort gedachte-experiment met als motor een soort veranderingsdrang.'

"IT’S NOT: WHAT CAN I DO WITH DENIM,
BUT LET’S PUT DENIM IN AN UNUSUAL SITUATION"
- GOSHA RUBCHINSKIY

Wat is het belang van dit soort platforms voor young creators en nieuwe designers?

Gosha: 'Ik vind het moeilijk om voor iemand anders te bepalen wat het belang ervan is. Ik merkte zelf dat ik nogal verveeld raakte met alles wat ik al uitgeprobeerd had en besloot daarom met iets nieuws te beginnen. RED TAG geeft je de mogelijkheid om met een geweldig brand samen te werken, kennis en ideeën uit te wisselen en tegelijkertijd jouw visie te delen met een hoop mensen. Vervolgens was DIESEL zo moedig om mij volledig vrij te laten in mijn ideeën. Het was een interessant experiment met een mooi eindresultaat.'

Wat voor advies zou je geven aan nieuwe ontwerpers of young creators die DIESEL als voorbeeld zien?

Renzo: 'Blijf werken zoals je altijd hebt gedaan. Ik ben nog steeds hetzelfde als in het begin, net als het team dat ik heb samengesteld. Dat is hoe DIESEL tot stand is gekomen. We werken nog steeds dag en nacht met hetzelfde enthousiasme en geloof in moderniteit. DIESEL is niet één persoon, het is een team effort. Als je een probleem ziet communiceer je dat en als er een beslissing moet worden gemaakt doen we dat samen. (Hij glimlacht breed) DIESEL is een team waarmee je de Champion’s League kan winnen.'

1559507067858733 190429 gr uniforma diesel shot 01 119 f11559506979906541 diesel red tag x gr uniforma fy10

Hoe zien jullie de toekomst voor je?

Gosha: Tijdens dit project was mijn doel om nieuwe manieren te vinden om mijn ideeën over te brengen. Nu is gebleken dat GR-Uniforma alles kan zijn: gisteren was het een music record, vandaag is het opera en morgen kan het weer iets heel anders zijn! Een film, een interessante collectie of misschien weer iets nieuws om mezelf te uiten. Het voelt goed om te experimenteren. Maar wie weet wat de toekomst brengt? Niemand. Wat ik wel zeker weet, is dat we - allereerst - altijd dingen blijven doen die ons enerveren. Zo lang de fascinatie blijft, gaan we door. Zo niet? We change.'

Renzo: 'Ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, met veel nieuwe mogelijkheden en opties voor samenwerkingen, ook buiten RED TAG om! De nieuwe consument is een soort verzamelaar van bijzondere items geworden en als je het merk levend wil houden en wil bouwen aan de toekomst moeten we ons inzetten om mee te gaan met deze shift. Met alle nieuwe energie die DIESEL instroomt, voel ik dat dit een goed moment is.  En zoals je aan mijn gezicht kan zien (Renzo lacht van oor tot oor) ben ik héél erg blij.'

"I KINDA FEEL LIKE
IT’S TIME TO CHANGE" 
- GOSHA RUBCHINKSIY

Je mag waarschijnlijk niet hinten naar toekomstige ontwerpers voor DIESEL RED TAG… 

Renzo: ‘Neeeee.'

Maar mag je wel hinten of we ook nog vrouwelijke ontwerpers kunnen verwachten in de toekomst?

Renzo: ‘OH WOW! Daar had ik eigenlijk nog niet zo bij stilgestaan (hij lacht hardop), maar dat  betekent uiteraard niet dat er geen mogelijkheden liggen voor vrouwen. De collecties van vandaag zijn wel steeds meer genderneutraal, kijk bijvoorbeeld naar de huidige collectie van Gosha en die in samenwerking met Glenn (red. Glenn Martens). Toch kan ik je wel vertellen dat op de lijst - de volgende lijst - ook vrouwen staan.’ 

1559508065365799 redtag gruniforma diesel twosplit q1 bassa1559508060484731 190429 gr uniforma diesel shot 08 022 f2

De DIESEL RED TAG x GR-Uniforma collectie
zal online beschikbaar zijn en in een select aantal winkels.

www.diesel.com

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou