Fashion

In gesprek met de creatieve krachten achter Nina Ricci

En ineens waren ze daar: de gloednieuwe Nederlandse creative directors van het klassieke modehuis Nina Ricci. Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh, die zowel zakelijk als privé een koppel vormen, zijn enthousiast, ‘down to earth’ en vol toekomstplannen. ‘Dit is altijd een droom geweest. Hij kwam alleen een stuk sneller dan verwacht.’
Reading time 6 minutes
Nina Ricci, H/W 2019-20.

'We zijn net verloofd, weet je. En we willen een grote bruiloft houden. En dan lijkt het me grappig als André Hazes jr. drie nummertjes komt doen’, vertelt Rushemy Botter lachend aan het einde van het interview. Samen met zijn aanstaande vrouw en partner in crime Lisi Herrebrugh is hij aangesteld als creative director bij het Franse modehuis Nina Ricci. Nadat de twee in 2018 het Hyères Festival hadden gewonnen met hun eigen mannenlabel Botter is het rap gegaan met de Nederlanders. Ze verhuisden van Antwerpen naar Parijs en werken zeven dagen per week onophoudelijk voor beide modemerken.

Ik kan me voorstellen dat jullie elkaar even geknepen hebben toen jullie benaderd werden door Nina Ricci.
Herrebrugh: ‘Ja, absoluut. We waren meer dan verbaasd. We kenden het huis natuurlijk, maar ...’
Botter breekt in: ‘Ik vond het helemaal niks. Ik kende het huis eigenlijk alleen van de parfums. Ik vond het een beetje old fashioned, irrelevant. Maar de naam was nog niet beschadigd, dus we voelden ons desondanks toch aangetrokken. En het feit dat we vrouwenmode konden gaan doen, is natuurlijk uitdagend. En vlak niet uit dat we enorm vereerd waren!’

Op afbeelding rechts: Rushemy Botter en Lisi Herrebrugh, geliefden én de creative directors van Nina Ricci.

 

Jullie zijn jong, niet Frans en nog niet zo lang geleden Botter gestart. Dan lijkt me zo’n functie onwijs spannend.
Botter: ‘Enorm. Maar dit is altijd een droom geweest. Hij kwam alleen een stuk sneller dan verwacht. Maar ik moet bekennen: het is ook ontzettend spannend! Soms ben ik bang. Dan denk ik ineens: shit.’
Herrebrugh: ‘Dat had ik vooral voor onze eerste show. Ik had slapeloze nachten. Allerlei doemscenario’s spookten door mijn hoofd, alles wat fout kon gaan passeerde de revue. Je bent toch bang voor wat mensen ervan vinden. We liggen nu ineens onder een vergrootglas.’

1561384319329519 nr fw19 20 look 401561384319380032 nr fw19 20 look 17
Nina Ricci, H/W 2019-20.

Het lijkt me fijn dat je op zulke momenten met zijn tweeën bent.
Botter vol enthousiasme: ‘Pfff ja, echt! Als ik het even niet meer zie, kan Lisi me helpen en andersom. Ik zie dat als extreme luxe.’
Herrebrugh: ‘Het eerste halfjaar was een rollercoaster. We zijn zelf verhuisd, hebben het atelier van Botter verplaatst en zijn bij Nina Ricci begonnen. We hebben het bedrijf leren kennen en de mensen. We komen natuurlijk als jong koppel in een bedrijf met een rijke historie binnendenderen. Maar er werken hier zoveel mensen die enorm goed zijn in hun vak.’

Hoe werken jullie? Hebben jullie een bepaalde verdeling?
Herrebrugh: ‘We werken zowel samen als apart. Rushemy werkt vier dagen bij Nina Ricci en drie dagen bij Botter. En ik werk twee dagen bij Nina Ricci en de rest bij Botter.’
Botter, lachend: ‘Nee, don’t worry, we zitten niet aan elkaar vastgeplakt. Dat denken mensen vaak. Ik doe mijn ding en werk gewoon rustig met Lisi in dezelfde ruimte.’

En hoe gaat dat dan?
Botter: ‘Als ik lekker in mijn ding zit, dan zeg ik geen woord. Dat geldt voor jou toch ook, Lisi?’
Herrebrugh: ‘O, jazeker. Soms twijfel je en heb je even een ander oog nodig. Maar we hebben dezelfde esthetiek en doelen dus we vullen elkaar aan ...’
Botter interrumpeert: ‘Stel je voor dat je in je eentje bent! Man o man, dan zit je te twijfelen en kom je drie dagen niet verder. Nu tackelen we dat direct en kunnen we vaart maken. We moeten door, iedereen wacht op ons.’

 

Dat klinkt behoorlijk harmonisch.
Botter: ‘Nou, we hebben ook genoeg discussie, hoor. Maar echt ruzie maken doen we niet meer. Dat punt zijn we allang voorbij. Thank God.’ Herrebrugh: ‘We zijn tien jaar samen, hè?’
Botter, lachend: ‘We kunnen allebei niet lang boos zijn. Als ik haar aankijk is mijn woede alweer voorbij.’

Jullie levens zijn compleet met elkaar verweven.
Herrebrugh: ‘Precies! Nina Ricci, Botter, onze vrienden en familie: echt alles loopt in elkaar over. Soms confronterend, maar we hebben een gezamenlijk doel.’

Toch lijken jullie heel verschillend.
Herrebrugh: ‘Absoluut. Als ik Rush zou moeten omschrijven dan zou ik zeggen dat hij een heel charmante en sociale man is, die met iedereen kan omgaan. Ik schuil graag achter Rushemy.’ Botter: ‘Jij bent veel geslotener. Meer op de achtergrond.’ Dan uitbundig: ‘Maar je moet jezelf ook niet wegcijferen, hoor. Want hoe jij leiding geeft aan het hele team bij Nina Ricci, dat doe je echt goed.’

Jullie hebben onlangs jullie allereerste collectie geshowd voor Nina Ricci.
Herrebrugh: ‘Ja, dat was super. We zijn het archief ingedoken en werden direct verliefd op de vormentaal uit de beginperiode. Waanzinnige tailoring. Die sterke ontwerpen zijn een beetje verdwenen in de loop der jaren, dus voor ons was het interessant om dat beeld terug te brengen en te combineren met onze visie.’ Botter: ‘We wilden moderniteit. Iets heel anders doen dan de afgelopen jaren. We hebben er hard aan getrokken om dat beeld neer te zetten. Gelukkig hebben we goede reacties gehad.’

Op de afbeelding links: Nina Ricci, zestiger jaren. 

En dan hebben jullie ook nog Botter.
Herrebrugh: ‘Voor twee verschillende labels werken is heel verfrissend, kan ik je vertellen. Botter is onze baby, Nina Ricci is al een volwassen vrouw. Daar kunnen we stoffen gebruiken waar we anders nooit mee zouden kunnen werken. Ultieme luxe. Er is zoveel mogelijk.’

Doen jullie ook nog iets anders dan werken?
Herrebrugh: ‘Haha, ja hoor. Zoals vrienden zien, exposities bezoeken …’ Botter: ‘En stiekem op de bank hangen en Nederlandse televisie kijken. Utopia, haha. Genieten man!’ Dan ineens serieus: ‘Het klinkt naïef, maar we gaan niet voor het geld. We dachten jarenlang op noodles te moeten leven, maar wel te doen wat we het liefste doen. En dan is daar ineens deze job bij Ricci. En dat maakt ons leven bij Botter ook weer aangenamer, laten we wel wezen.’

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?
Botter: ‘We zijn geen diehardplanners, maar we hebben absoluut dromen. En onze droom is zeker aan het uitkomen dankzij Nina Ricci. We willen de boetiek in Parijs renoveren en hebben een innerlijke competitie met Dior, die tegenover ons op Avenue Montaigne zit. Dan denk ik: wacht maar! Over een paar jaar gaan wij het ook zo goed doen. Het zou toch te gek zijn als mensen weer over Nina Ricci praten? Dat het weer op de kaart staat en iedereen naar die boetiek in Parijs wil? Maar eerst trouwen.’

Afbeelding rechts: cover van de Franse L'OFFICIEL uit 1942 met Nina Ricci-jurk.

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou