Fashion

'How to survive in de modewereld?' volgens redacteur Tanne

by Tanne Gielen
10.10.2017
Sommige modehuizen showen alsof hun leven er van af hangt. Anderen schrappen een traditionele modeshow zonder pardon. I am lost. Lost in fashion.

Vroeger was alles beter. Nou nee, dat niet, maar overzichtelijk was het wel. Althans in de wondere wereld van de mode. Een modehuis showde twee keer per jaar zijn collectie. Zomer en winter. Op een catwalk. Vakjournalisten, fotografen en een handjevol inkopers waren de enige toeschouwers en een half jaar later kon jij als consument in een modetijdschrift eindelijk de nieuwste collecties bewonderen. Internet bestond nog niet, laat staan sociale media of mobiele telefoons die haarscherpe video’s konden opnemen en à la minute de ruimte in sturen. Heerlijk. Alles systematisch en rigide bijeengebracht. Modellen werden gekozen op grond van lengte, lichaamsbouw en uitstraling. Niet op het aantal volgers op Instagram. Overzichtelijk, zei ik toch.

Anno 2017 is de modewereld zelfs voor vakidioten bijna onbegrijpelijk geworden. Een van ’s werelds meest invloedrijke trendforecasters Lidewij Edelkoort beweerde zelfs in haar jaarlijkse presentatie dat ‘mode dood is’. Zij doelde daarbij op het systeem: van opleidingen tot shows. Dat systeem rammelt, volgens Edelkoort. Volgens Edelkoort is het zelfs zo dat de mode geen leidende discipline meer is. De voorhoedepositie is opgegeven. Oftewel: mode is uit de mode dus

Natuurlijk, er zijn modehuizen die bijvoorbeeld het ‘See Now Buy Now’-concept hebben toegepast in hun bedrijfsvoering. Burberry, Tom Ford, Ralph Lauren: ze showden een collectie die direct de dag er na te koop was. Alhoewel het eerlijkerwijs correct is om daarbij te melden dat het vaak om capsulecollecties gaat. Slechts een klein deel van de collectie ligt daadwerkelijk direct in de winkel. Ontwerper Jason Wu minimaliseerde het concept zelfs tot het uitbrengen van één enkele tas tijdens zijn L/Z 2017-show voor BOSS. De rest van de collectie was pas een half jaar later verkrijgbaar. Want operationeel is dit concept natuurlijk een crime. ‘See Now Buy Now’, het was er ineens. Sommige merken adopteerden het direct, maar grote modehuizen als Chanel, Dior en Saint Laurent hebben er een broertje dood aan. 

Een ander fenomeen dat de laatste tijd opduikt: de gemixte shows. Mannen- en vrouwencollecties werden traditiegetrouw los van elkaar geshowd. Tijdens verschillende modeweken, elke op een ander tijdstip in het jaar. Is dit het einde van de aparte modeweken nu vele merken hun shows combineren? Burberry en Bottega Veneta schrapten hun mannenshows als eerste in 2016. Gucci en Tommy Hilfiger volgden. 

Haaks op deze ontwikkeling staat het feit dat veel luxehuizen de afgelopen jaren juist steeds vaker zijn gaan showen. Daar waar back in the days slechts een zomer- en wintercollectie getoond werden, zijn het nu de tussencollecties waarvoor flink uitgepakt wordt. En dan het liefst op een bijzondere plek in een inspirerende stad. Een willekeurige greep uit de cruise 2018-locaties: Dior koos voor Calabasas in de Californische woestijn, Louis Vuitton streek neer in Kyoto en Moschino liet de halve wereld invliegen naar Los Angeles. Maar er moesten toch juist kosten worden gespaard? Blijkbaar niet.

Een andere oorzaak van de toenemende complexiteit in modeland is natuurlijk de opkomst van sociale media. Deze ontwikkeling van de afgelopen tien jaar bepaalt misschien wel het meest de huidige stand van zaken. Zoals gezegd: door livestreams, Instagram en vlogs is het daadwerkelijk bijwonen van een show volstrekt onnodig geworden. Democratisering van de mode of een marketingmiddel om hongerige consumenten te verleiden? Beide waarschijnlijk. Maar feit is dat het de modewereld behoorlijk op haar kop heeft gezet. Wat begon met het uitnodigen van bloggers resulteerde in een ruimte vol mensen die via hun mobiele telefoon, al filmend, een show bijwonen.

Doordat een medium als Instagram zo populair is, is het aantal volgers steeds belangrijker geworden. Heb je miljoenen volgers zoals bijvoorbeeld Gigi Hadid (meer dan dertig miljoen)? Grote kans dat je geboekt wordt. Hetzelfde geldt voor beroemdheden. Heb je je ooit afgevraagd waarom Selena Gomez op rij één zit? Eén post op Instagram van de Amerikaanse zangeres bereikt een luttele 120 miljoen mensen. Oh, vandaar.... 

Vooralsnog lijkt de mode-industrie nog dusdanig in verwarring te zijn, dat een concreet antwoord uitgesloten blijft. Herfstcollecties die al in juni in de winkels liggen? Of korte broeken die hartje winter geëtaleerd worden? Instagram als verkoopkanaal? Laten we over een tijdje weer met elkaar spreken. Afgesproken?

Deel artikel

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou