Fashion

Geniaal concept: Collab-galore!

Moncler Genius is een slim en ambitieus project dat acht uiteenlopende ontwerpers verenigt onder één paraplu. Uitgangspunt is het iconische pufferjacket.
Reading time 3 minutes

Moncler’s CEO Remo Ruffini is een tactische slimmerik. En een eigenzinnig type bovendien. Zo besloot hij eerder dit jaar om af te wijken van het geijkte systeem dat voorschrijft dat ieder seizoen een collectie wordt gelanceerd. Nee, dan Moncler: voortaan lanceert het modelabel om de zoveel weken – dus onafhankelijk van de seizoenen – een collab-collectie in samenwerking met een gastontwerper. De naam van dit project luidt Moncler Genius en telt in het totaal acht drops. Hiermee plaatst het van oorsprong Franse maar tegenwoordig Italiaanse modemerk creativiteit op het hoogste podium en mikt het tegelijkertijd op een breder publiek.

En laten we wel wezen, stiekem hoopt Ruffini natuurlijk ook dat er rondom iedere drop een hype ontstaat. En dat is niet onwaarschijnlijk, gezien de ontwerpers die zich aan Moncler Genius hebben verbonden en samen een sterrenteam vormen, met Valentino’s creatief directeur Pierpaolo Piccioli voorop. Piccioli presenteert de pufferjacket in zijn puurste vorm maar met een verlengd silhouet waardoor dit een elan van couture krijgt.

Ook Simone Rocha is van de partij. De Britse designer liet zich voor haar collectie inspireren door Victoriaanse bergbeklimmers in petticoats en bedacht volumineuze silhouetten, afgewerkt met fijne decoraties. Een heel andere interpretatie van de puffercoat kwam van Kei Ninomiya voor de Moncler Noir-collectie, waarin geometrie en innovatieve breisels centraal staan. Hiroshi Fujiwara, designer van Fragment, houdt in zijn collectie de mountain vibe intact met flanellen items en tal van Scandinavische breisels, alle met een hippe streetwear-touch. Ook Palm Angels’ designer Francesco Ragazzi houdt het ‘street’, grafisch spelend met logo’s en slogans op T-shirts, hoodies en windbreakers.

Foto links: Simone Rocha

De zesde en laatste gastontwerper is Craig Green, die de proporties van de klassieke puffer dusdanig opblaast dat er een mate van abstractie ontstaat. 

Tot slot zijn er nog de twee ‘in-house’ Genius collecties: Moncler Grenoble met perfecte après-ski-items in herfstige seventiestinten en Moncler 1952, die het klassieke glanzende, gewatteerde jack een boost geeft met felle kleuren en een vergroot logo. Alle collecties tegelijkertijd bewonderen? Dat kan in de twee onlangs geopende Moncler Genius Buildings, in New York en Tokio. Bovendien zijn ze te zien in pop-ups in twintig Moncler-flagshipstores over de hele wereld. Kortom, Remo Ruffini heeft als tactische ‘bondscoach’ van Moncler met het Moncler Genius-project een indrukwekkend sterrenteam opgesteld, terwijl de Genius Buildings en pop-ups als stadions fungeren. Eén ding is duidelijk: Moncler is winning!

Lees ook

Aanbevolen voor jou