Fashion

Exclusief interview: Tommy Hilfiger over de toekomst!

Exact vijftig jaar geleden begon Tommy Hilfiger zijn modecarrière, die hij uitbouwde tot een wereldwijd imperium. Wij spraken de designer aan de vooravond van de lancering van zijn nieuwste project: een capsulecollectie met actrice Zendaya Coleman.
Reading time 5 minutes

De 22-jarige Amerikaanse is volgens hem het perfecte boegbeeld voor zijn label. ‘Na het succes met Gigi was het lastig een waardige opvolger te vinden. Maar Zendaya checked all the boxes. Ze is bloedmooi, slim, krachtig en creatief. Bovendien heeft ze gevoel voor mode. Wat kan ik meer wensen?’ Zendaya is meer dan het gezicht: ze heeft ook daadwerkelijk de items medeontworpen. 

Meneer Hilfiger, hoe is de samenwerking precies ontstaan?

'Zendaya stond al op mijn wishlist. Ze is een goede actrice en muzikant. Toen we elkaar ontmoeten voor deze samenwerking kwam zij direct met goede ideeën. Samen met haar styliste Law Roach (o.a. ook verantwoordelijk voor sterren als Celine Dion en Ariana Grande, red.) hebben we de collectie ontworpen.' 

Om de collectie te showen koos u voor Parijs. Waarom?

'Ik wil een wereldtour maken haha. Na New York, Londen, Shanghai en Milaan was het tijd voor Parijs. Ik houd van Parijs en de stad ademt mode. En nee ik ga niet de strijd aan met de Saint Laurents en Celine's. Wij zijn een eigen merk en ik doe dingen graag op een andere manier.' 

Wat bedoelt u daarmee?

'Hilfiger staat voor see now, buy now. Direct na de show zijn de artikelen te koop. Dat vind ik een belangrijk aspect. Ik wil een experience geven. Als een soort van wereldwijde flagship store-ervaring voor mijn klanten'. 

U was een van de eersten die geloofde in een 'See now, buy now'-aanpak. 

'Ja dat klopt. Ik geloof niet in zes maanden wachten tot je een artikel kan aanschaffen. Ik wil betaalbare mode maken, die te koop is. Dat heb ik altijd gewild. En tegenwoordig is het mogelijk om snel te ontwerpen, produceren en te zorgen dat het in de winkels ligt. Dat is toch te gek?'

Jazeker, maar het lijkt me tegelijkertijd een heftige klus voor uw merchandise- en logistieke afdeling.

Lachend: 'Absoluut. We hebben het hele systeem moeten omgooien. En dat was erg moeilijk. Maar ik heb geweldige teams die in een korte tijd de organisatie opnieuw hebben opgebouwd'. 

Dat kan ik me voorstellen. Hoe ziet u de toekomst? 

'Pfff goede vraag. Maar ook een lastige. Ik denk dat techniek en digitalisering zich nog veel meer dan nu gaan ontwikkelen. We proberen de stores of the future te bouwen. Als je een van onze nieuwste storeconcepten bekijkt dan zie je bijvoorbeeld dat er grote schermen hangen, waarop je de complete collectie kan bewonderen. Met een druk op de knop kun je je selectie naar de paskamer krijgen. En als je in de paskamer een andere maat nodig hebt, dan kun je dat op het scherm aangeven, waarna een medewerker je de juiste maat brengt. Ook kun je items naar huis laten sturen.'

De wereld is inderdaad veranderd. Consumenten gaan niet meer elke zaterdag de stad in om te shoppen. 

'Precies. Iedereen zit online. De modewereld is oneindig, de keuzes zijn oneindig. Dat vergt van ons dat onze collecties kwalitatief goed zijn, uitnodigend om te kopen en - heel belangrijk - betaalbaar zijn'. 

Omni-chanel... 

'Oh yes! Dat is heel belangrijk. Het key word van de afgelopen jaren.'

Even iets anders. U zit dit jaar vijftig jaar in het vak. 

'Oh ja, vijftig jaar, je hebt gelijk...en dat terwijl ik pas 49 ben haha.' 

Hoe blijf je na al die jaren relevant?

'De samenwerkingen met Gigi maar ook met Lewis leggen geen windeieren. Het heeft ons een ongelofelijke boost gegeven. Tel daarbij op dat er een enorme nineties revival plaatsvindt en dat logo's weer mogen. Dat werkt in ons voordeel. Daarbij weten we relevant te blijven door te vernieuwen maar ook herkenbaar te blijven.' 

En daar hoort dus ook een nieuwe ambassadeur als Zendaya bij? 

'Oja. Zendaya heeft bijna zestig miljoen volgers. Zij spreekt heel veel mensen aan. Daarbij is ze zeer inspirerend voor vrouwen. Ze spreekt zich uit. Een feministe.' 

Vindt u dat belangrijk?

'Heel belangrijk. Wij zijn een van de weinige modebedrijven waar meer vrouwen dan mannen werken. Ik wil een gezond klimaat creeren, waarin vrouwen zich kunnen ontwikkelen. Zowel in onze kantoren in Amsterdam als in Amerika of China.' 

Wat is uw rol momenteel?

'Ik ben brand ambassador. Ik ben natuurlijk de oprichter en naamgever van Tommy Hilfiger, maar ik zie mezelf als een vertegenwoordiger van het merk. Ik had niet verwacht dat we ooit zo groot zouden groeien. Maar het gaat niet om mij. Het gaat om iedereen die werkt om het merk te bouwen. Van Zendaya tot die part-timer in de bar.'  

U bent bijna zeventig. Denkt u er wel eens aan te stoppen?

'Stoppen? O nee, ik zou me dood vervelen. Ik houd zo intens van mijn werk. Kijk maar naar Giorgio Armani of Ralph Lauren. Die zijn in de tachtig en werken nog steeds. In 2020 bestaat Tommy Hilfiger 35 jaar, dus dat is het volgende doel!' 

Tags

interview
tommy-hilfiger
zendaya

Lees ook

Aanbevolen voor jou