Fashion

Duurzame mode van Monique van Heist

Tien jaar geleden gooide ze het roer om en startte ze het modeproject hellofashion. Tijd voor een gesprek met modeontwerpster Monique van Heist (1972) over het afgelopen decennium, duurzaamheid en de toekomst van de modeindustrie.
Reading time 5 minutes

Met hellofashion was je een van de eerste in Nederland die een statement maakte tegen de waanzin in de modeindustrie. Waarom?
'Ik werkte op dat moment net als andere merken traditioneel: twee collecties per jaar. Maar dat stond me erg tegen. Ik stak enorm veel tijd in ontwerpen die ogenschijnlijk zo’n korte levensduur hadden. Ik voelde zoveel onvrede dat er eigenlijk maar twee opties waren.' 

Wat waren die?
'Of ik stop of ik ga mijn eigen project formuleren. En zo kwam ik uit op het project ‘hellofashion'. Dit was overigens in eerste instantie de werktitel, maar ik heb de naam behouden.'

Wat wilde je met hellofashion?
'Ik wilde de mode omarmen met een alsmaar doorlopende en groeiende collectie, waarin ieder ontwerp bleef en zo z’n waarde behield. Ik had van te voren een cyclus van tien jaar hiervoor vastgelegd. Ik wilde graag uitzoeken wat nou de echte levensduur van een ontwerp is, zonder door de cyclus die de mode-industrie hanteert gedicteerd te worden. Bovendien zag ik de uitdaging in het maken van ontwerpen die de tijd overstijgen.' 

Waaraan is 'een Monique van Heist' te herkennen?
'Helderheid in het ontwerp, eigentijds maar ook tijdloos. Daarnaast zijn mijn ontwerpen goed in te blenden in veel soorten garderobes. Ik ben niet van de overbodige detaillering, vind een goede pasvorm geschikt voor verschillende lichamen belangrijk en gebruik soms uitvergrote vormen. Oja en je ziet invloeden uit mannenkleding.' 

We zijn nu tien jaar verder. Wat is er veranderd volgens jou sinds 2009? 
'Er zijn veel meer merken, en ook startende ontwerpers, die zich veel minder aantrekken van seizoenen en zich richten op bijvoorbeeld één ontwerp. Verder hebben sociale media veel impact, waardoor merken zich buiten de gebaande paden kunnen profileren.' 

Als je de balans opmaakt, hoe zie jij de toekomst dan? 
'Ik wil mijn merk nog veel meer loskoppelen van het nog steeds bestaande modesysteem. Want er bestaan nog steeds inkoopkalenders, levertijden waarvan wordt geacht je eraan te houden enzovoort. Ik wil zelf op bepaalde momenten nieuwe ontwerpen lanceren en aanbieden aan winkels. Daarnaast wil ik het 'collectie gebonden denken' veel meer loslaten en me focussen op zichzelf staande kledingstukken.' 

Heb je daar al specifieke ideeën voor? 
'Jazeker! Ik ga dit jaar starten met een hommage aan een aantal oude ontwerpen. Mooie stuks met een verhaal, met nostalgie, die het verdienen om een nieuw leven te krijgen. Denk aan de klompen van mijn moeder, het jasje van de grootmoeder van een goede vriendin. Voor mij is dit een nieuwe vorm van werken als ontwerper. Je hoeft niet altijd bezig te zijn met nieuw, maar je kunt ook kijken naar oud en daar een dikke pluim aan geven.' 

En iets globaler. Hoe zie jij de toekomst van de modeindustrie? Er verandert veel de laatste tijd maar veel modehuizen zitten nog compleet gevangen in het oude systeem. 
'Ik hoop van harte dat het hele systeem op de schop gaat! Dan zorgt voor meer tijd en rust voor iedereen om mooie dingen te maken. Oja en ik hoop dat de uitverkoop in winkels verdwijnt, waardoor de druk bij winkels om maar zo veel mogelijk te verkopen voor die tijd verdwijnt. Daardoor behouden ontwerpen hun waarde en verdwijnt bovendien de enorme piekdrukte bij de producenten, waardoor er veel gelijkmatiger geproduceerd kan worden.' 

En verder?  
'Ik hoop van harte dat er meer ‘echte’ merken komen, in plaats van celebrities die een merk lanceren en daar veel aandacht voor krijgen, terwijl we allemaal weten dat dit over iets anders gaat dan het echte vakmanschap'. 

Wat kunnen we de komende tien jaar van je verwachten? 
'Ik hoop veel mooie ontwerpen te maken en ik start dit jaar met een boek over hellofashion.' 

Vertel! 
'Het wordt een soort modekookboek. Een doe-boek met patronen uit hellofashion, verhalen en recepten. Er bestaat geen enkel modemerk meer dat zijn patronen vrijgeeft. Maar mij lijkt het een mooi en democratisch gebaar om aan het eind van het project de ontwerpen voor iedereen toegankelijk te maken. Mensen krijgen de kans om zelf een hellofashion ontwerp te maken. Daarnaast wil ik met het boek aanstaande modeontwerpers inspireren en ze vertellen hoe het bij mij gelopen is. Want het kan gewoon, een mooi merk opbouwen!' 
 

Tekst: Tanne Gielen

www.moniquevanheist.com

/

Lees ook

Aanbevolen voor jou