Fashion

Dolce en Gabbana over de 80's, social media, millennials en supermodellen

by Paulijn van der Pot
09.04.2018
Met hun iconische looks gaven ze de jaren tachtig vorm en anno nu zijn ze nog even relevant. Wij gingen in gesprek met de Italiaanse modekoningen Dolce en Gabbana.

Dolce (59) en Gabbana (55) vormen samen misschien wel ’s werelds bekendste modeduo. Waren de twee in een ver verleden nog geliefden, inmiddels zijn ze vrienden en werken ze als businesspartners gestaag door aan het mode-imperium waarvoor ze in 1985 de basis legden. Dat jaar presenteerde Dolce&Gabbana de eerste collectie, Real Women. Vele collecties volgden, glamoureus en vrouwelijk en veelal geïnspireerd op Sicilië en Italiaanse cinema. Dat de twee nog lang niet uitgeblust zijn blijkt al snel tijdens het interview: opgewekt kijken ze naar de toekomst terwijl ze elkaar aanvullen en elkaars zinnen afmaken.

Dolce&Gabbana-ritratti_babic (2).jpg

Wie waren jullie favoriete supermodellen uit die jaren?
DD&SG: ‘Er waren zo veel prachtige modellen! Naomi Campbell natuurlijk en Cindy Crawford, maar ook Claudia Schiffer en Marpessa, die in Palermo poseerde voor onze 1987/88-campagne. We zochten naar innerlijke schoonheid en sensualiteit.’

Hoe verschillen de supermodellen van toen ten opzichte van de it-modellen van nu?
DD&SG: ‘Tegenwoordig zijn de modellen ook fabulous. Zeker, sommigen hebben de geschiedenis meer getekend dan anderen, maar schoonheid heeft zoveel verschillende gezichten en betekenissen. Voor onze meest recente shows hebben we niet-professionele modellen gecast, millennials, klanten, meisjes die een link hebben met ons bedrijf en niet per definitie een modellenlichaam hebben... Maar ze waren allemaal prachtig!

Dolce&Gabbana_women's fashion show_Spring-Summer 2018_BCK (17).jpg

Hoe kijken jullie terug op de jaren tachtig?
Stefano Gabbana: De jaren tachtig betekenden een echt keerpunt in Milaan. Het was een enerverende, onvergetelijke tijd, vooral op het gebied van mode. Deze periode stond bol van creativiteit en het verlangen om te scheppen en op te vallen. We hebben keihard gewerkt, talloze ontwerpen gemaakt en ook veel onderzoek gedaan. We waren heel nieuwsgierig en nieuwsgierigheid is het toverwoord voor alles! In die zin kunnen we nog steeds veel van de eighties leren.’
Domenico Dolce: ‘Dat decennium markeerde het begin van onze beide carrières. Het merk Dolce&Gabbana is opgericht in 1985. Ik koester dierbare herinneringen aan die periode. Natuurlijk, het was geen makkelijke tijd: Stefano en ik moesten voor het bedrijf veel opofferen. Jarenlang hebben we geen enkele vakantiedag opgenomen. Maar tegelijkertijd was het heel spannend! We deden waar we altijd van hadden gedroomd: kleren maken. Weet je, roem en geld zijn voor ons nooit de reden geweest om dit vak te kiezen. Ontwerpen is simpelweg onze passie.’

Welke voorwerpen en/of mode-elementen zijn in jullie ogen typisch ‘eighties’?
DD: ‘Eightiesmode was een echte mijlpaal die van grote invloed was op de jaren die volgden. Creativiteit en stijl konden toen volop bloeien. Neem bijvoorbeeld jarretels, die werden echt cult. Of de vestjes in alle kleuren en dessins.’
SG: ‘Vergeet de Timberland- en Superga-schoenen en de gewatteerde jasjes niet! In andere woorden: alle kleding waar street guys gek op waren. En wij ook!’

Dolce&Gabbana_women's fashion show_Spring-Summer 2018_BCK (45).jpg
Voor Dolce & Gabbana zijn opvallende juwelen een belangrijk onderdeel van hun werk

Hoe hebben jullie elkaar eigenlijk ontmoet?
SG: ‘Dat was in 1981, in Milaan. Ik studeerde reclameontwerp maar wilde liever werken in de mode. Ik hoorde dat er een vacature was bij Giorgio Correggiari’s designatelier, dus draaide het nummer...’
DD: ‘...en ik nam toevallig de telefoon op! We regelden een ontmoeting, en zo is het allemaal begonnen.’

Wat was jullie design filosofie?
DD: ‘Strikt genomen denk ik niet dat we echt een filosofie hadden. We hielden van verschillende stijlen en vormen en waren vooral bezig om onszelf als designers te ontdekken en verkennen. Enerzijds maakten we korsetten, little black dresses en knielange rokken, allemaal heel sensueel, en anderzijds ontwierpen we mismatched masculiene pakken en T-shirts. Dolce&Gabbana is altijd het resultaat geweest van een combinatie van verschillende soorten input die bij elkaar zijn gevoegd.’
SG: ‘Precies. Het merk is ontstaan vanuit een mix van elementen die allemaal hebben bijgedragen aan de totstandkoming van ons DNA. Ons verhaal is opgebouwd uit liefde, passie voor Italië, mode, cultuur, films en nog veel meer. Maar onze doorbraak kwam pas in 1987, dankzij de Sicily-collectie, waarmee we onze sterke Italiaanse identiteit pas echt konden benadrukken.’

Dolce&Gabbana_women's fashion show_Spring-Summer 2018_BCK (51).jpg

Hoe ging het eraan toe in de mode-industrie in de eighties, tijdens het pre-internet tijdperk?
DD: ‘De mode-industrie zag er compleet anders uit. Maar verandering en evolutie zijn normaal, en al helemaal in mode: mode reflecteert de werkelijkheid en de smaak van mensen en die zijn nou eenmaal veranderlijk. In een tijd zonder internet (of misschien al wel, maar in een heel vroeg stadium) bestond veel meer de behoefte om de kleding met eigen ogen te zien en de stoffen te voelen.’
SG: ‘Internet en sociale media hebben de manier waarop we de wereld, en mode in het bijzonder, ervaren drastisch veranderd. Tegenwoordig is alles toegankelijk en kan iedereen overal alles kopen. Wat we vandaag de dag misschien missen is het verrassingseffect: de schoonheid van iets ontdekken met eigen ogen, zonder hulp van een scherm.'
DD: ‘De eighties waren ook jaren van pure creativiteit. Een periode waarin pret-à-porter geleidelijk terrein won ten opzichte van haute couture, die stijf en lethargisch was. Het bewustzijn ontstond dat een bepaald type kledingstuk gemakkelijker toegankelijk moest worden voor meer mensen, niet slechts voor een handjevol begunstigden.’

"Internet en sociale media hebben de manier waarop we de wereld, en mode in het bijzonder, ervaren drastisch veranderd" 

Wat is jullie mening over social media?
DD: ‘We observeren de realiteit heel zorgvuldig en zijn ons bewust van het belang en de invloed van sociale media. Uiteindelijk stellen deze ons in staat om te communiceren, te kopen en te dromen. Ik ben allerminst een social media-enthousiasteling, maar Stefano zegt dat hij veel foto’s van mij post terwijl ik aan het werk ben.’
SG: ‘Absoluut! Ik heb een Instagram-account en houd ervan om gedachten, meningen en foto’s van ons en klanten die D&G-kleding dragen te delen! Ik zie sociale media als een raam naar de buitenwereld, naar de straat. Heel authentiek.’

Wat is jullie dierbaarste herinnering aan de jaren tachtig?
DD&SG: ‘Milaan, de stad waar het allemaal is begonnen en onze droom uitkwam.’

Dolce&Gabbana_women's fashion show_Spring-Summer 2018_BCK (55).jpg

In jullie huidige collectie mikken jullie op millennials. Zijn huidige tieners anders dan de tieners die opgroeiden in de jaren tachtig? Kijken ze op dezelfde manier tegen onderwerpen zoals seksualiteit aan? Benaderen ze mode anders?
DD
: ‘Het lijkt mij dat tieners van nu, die zichzelf via internet aan de wereld presenteren, op veel manieren lijken op ons in de eighties. Wij waren indertijd ook heel nieuwsgierig en ondernemend, met de behoefte om ons uit te spreken. Millennials zijn net zo. We moeten luisteren naar wat ze te zeggen hebben.’
SG: ‘Millennials zijn authentiek en recht voor z’n raap. Ze houden van mode en vinden het leuk daarmee te spelen. Ze vinden zichzelf steeds opnieuw uit en durven van alles. In feite hebben millennials een nieuwe manier van communiceren gecreëerd, sterker nog: ze hebben een hele nieuwe taal uitgevonden. Het is aan ons om naar hen te luisteren en ze te begrijpen.’
DD: ‘Millennials hebben ook sterke principes en hechten veel waarde aan familie en vrienden. Dat merkten we toen we sommigen van die generatie hadden gecast voor onze shows. Ze namen hun moeders, vriendinnen en vriendjes mee. Die zaten vooraan om hun loved ones aan te moedigen. Dat was een mooi en ontroerend moment.’

Deel artikel

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou