Beauty

Het 'hoe en wat en wie' van het nieuwe Sisley parfum 'Izia'

Hoe vang je een jeugdherinnering in een flesje? Met ‘Izia’ presenteert Sisley een geparfumeerde familiesaga.
Reading time 3 minutes

Het verhaal van het ontstaan van Izia, het nieuwe parfum van Sisley, leest als een sprookje: betoverend en bijna te mooi om waar te zijn. Bijna. Want als er één verhaal authentiek is, is het wel dat van Sisley, het luxueuze cosmetische familiebedrijf van wijlen graaf Hubert d’Ornano en zijn vrouw Isabelle Potocka, een Frans aristocratisch echtpaar van Poolse, adellijke komaf.

Graaf Hubert d’Ornano groeit op in kasteel Melgiew in het oosten van Polen. Na studies in het buitenland vestigen de jonge Hubert en Isabelle zich afzonderlijk van elkaar in Parijs. In deze stad ontmoeten zij elkaar en bloeit hun liefde op. Hoewel het echtpaar moeiteloos integreert in de gegoede Parijse kringen is de liefde voor Polen nooit bekoeld en brengen de d’Ornano’s de zomermaanden regelmatig door op de prachtige familielandgoederen.

Het delicate parfum Izia, de nieuwste creatie van Sisley, is het geesteskind van Isabelle d’Ornano. Zij bedacht dit parfum als een olfactorische herinnering aan de geurige kasteeltuinen waar eens per jaar, in de maand mei, de d’Ornano-roos bloeit, vlak naast de tennisbaan.

De totstandkoming van Izia heeft vijf vrouwen bij elkaar gebracht, ieder met een eigen verhaal en talent. Zo was het Amandine Clerc-Marie, de ‘neus’ van het parfum, die de herinnering van Isabelle d’Ornano wist te vangen in een geur. Christine d’Ornano, dochter van Isabelle en fervent liefhebber van moderne kunst, initieerde op haar beurt de samenwerking met ontwerper/illustrator Quentin Jones, die de romantische, collageachtige campagne vormgaf.

En dan is er nog Sonia, het knappe nichtje van Isabelle en Christine d’Ornano, die met haar frisse, moderne en aristocratische verschijning de campagne siert. Haar voorouders bezaten ooit hetzelfde kasteel in Zuid-Polen waar Isabelle d'Ornano in haar jeugd betoverd werd door de indrukwekkende rozenstruiken.

Het typeert Sisley dat het geen bekend model of it-girl naar voren schuift als ambassadeur van Izia. In plaats daarvan kiest het luxe cosmeticahuis een nichtje, dat nog nooit eerder professioneel heeft geposeerd. Een keuze die niet alleen het persoonlijke karakter van het parfum benadrukt maar ook de hechte en integere familieband binnen het bedrijf illustreert. Fijne bijkomstigheid is natuurlijk wel dat Sonia gezegend is met een Botticelli-achtige schoonheid en dat de rode haren met een beetje goede wil verwijzen naar de rode rozen, het hart van Izia. In een fraai gedrapeerde jurk is Sonia het knappe boegbeeld van de campagne.

Tot slot nog een leuk detail: Izia is een Pools koosnaampje voor Isabelle. Om het parfum andermaal van een persoonlijke touch te voorzien prijkt de naam in Isabelles handschrift op de flacon. En daarmee is Izia misschien wel het meest persoonlijke Sisleyparfum tot nu toe. Een waar meesterwerkje en een pronkstuk van de familie d’Ornano. 

Sisley, Izia, Eau de Parfum, 50ml, €112.

/

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou