Beauty

Interview: Charlize Theron, Dior's muze van J'adore Absolu

Actrice Charlize Theron is al dertien jaar het boegbeeld van Dior's succesparfum J'adore. De nieuwe campagne, ditmaal voor J'adore Absolu, was nog niet eerder zo uitgesproken vrouwelijk en krachtig. Een interview:
Reading time 4 minutes

Als er één parfum met recht iconisch mag worden genoemd dan is het wel J’adore van Dior; vrouwelijk, krachtig en subliem. De nieuwe flanker, J’adore Absolu, is een rijke, sensuele, maar tegelijkertijd frisse, florale compositie van perfumer-creator Francois Demachy. Wederom is actrice Charlize Theron het boegbeeld, al dertien jaar lang, en dat is een unicum in de luxe beauty-branche. Toch ontwikkelt het J'adore verhaal mee met de huidige tijdgeest: de nieuwe campagne is, in lijn met het moderne feminisme van creative director Maria Grazia Chiuri, een ode aan alle vrouwen. De boodschap? 'All women unite', en  dat is precies waarom Charlize niet in haar eentje het beeld siert, maar wordt omringd door een 'leger' vrouwen. 

Wat kun je vertellen over de opnames van de nieuwe campagne? Zijn er nog grappige wetenswaardigheden?

"De shoot was heel bijzonder omdat het plaatsvond in een spectaculaire, moderne Turkse bad-setting. De monumentale set was opgebouwd uit het niets en dat zie je niet meer zo vaak omdat tegenwoordig alles met 3D beelden wordt gedaan. Door dit bijzondere decor ontstond er een speciale sfeer op de set. Net alsof we de geweldige decors uit de gloriedagen van Hollywood nieuw leven hadden ingeblazen."

 

Hoe is deze campagne anders dan de andere J'adore campagnes die je tot nu toe hebt gedaan?

"J'adore is geboren in 1999 en sinds 2005 ben ik het gezicht van dit parfum. Deze campagne benadrukt, viert en overschrijdt de codes van J'adore. Het is een ode aan een gloednieuwe female community. De spectaculaire esthetiek van de campagne is er niet zomaar, integendeel, het draagt bij aan het idee van vrouwelijkheid die triomfeert zonder aggressief te zijn. De J'adore vrouw blijft sereen, terwijl ze in controle is over de tijd en de ruimte waarin ze leeft."

Hoe beeldt de nieuwe campagne die moderne vrouwelijkheid uit?

"Tegenwoordig komen vrouwen voor elkaar op. We zijn verenigd. We spreken allemaal - of bijna allemaal - als één en hierdoor kunnen we de wereld veranderen. Ik vind het mooi om dit nieuwe tijdperk te beleven; het voelt alsof vrouwen een nieuwe start maken. Er is geen beter tijd om vrouw te zijn dan nu en dat is precies wat de nieuwe campagnefilm vertelt met het tonen van een groep kalme, trotse vrouwen die vooruitgang boeken. Het is het verhaal dat J'adore altijd al heeft verteld, alleen is de boodschap nu nóg krachtiger." 

Waar denk je aan, als je dit parfum ruikt? 

"J'adore gaat over balans en harmonie. Het is een parfum waar je haast wel van móet houden dankzij het aantrekkelijke bloemige boeket. En toch schuilt er achter deze toegankelijkheid een even complexe als briljante compositie. J'adore is de perfecte denkbeeldige bloem, opgebouwd uit duizend elementen."

Wie adoreer jij?

"Mijn kinderen, mijn moeder en mijn dierbare vrienden."

Wie zijn de iconen die jou inspireren?

"Mijn moeder is mijn ultieme icoon. En naast haar is ook Nelson Mandela een belangrijke inspirator." 

Hoe breng jij parfum aan?

"Ik dep het op mijn polsen en spray het in mijn nek." 

Waar houd je van in een parfum?

"Ik houd van fris en vrouwelijk, met een vleugje stoer."

Vind je het belangrijk om parfum te dragen?

"Ik denk dat het dragen van parfum bijdraagt aan je zelfvertrouwen; het is een fijn gevoel om te weten dat je lekker ruikt als je een ruimte inloopt. Bovendien is het altijd leuk als iemand je complimenteert om jouw geur."

J'adore the New Absolu - The message

Lees ook

Aanbevolen voor jou