Beauty

Hoe Rihanna de beauty-industrie steeds diverser maakt

Het 'Fenty-effect' grijpt om zich heen!
Reading time 2 minutes

“Toen ik voor het eerst mijn foundation-lijn lanceerde, was het voor mij van groot belang dat mijn producten beschikbaar zouden zijn voor een groot scala aan skin tones” zei Rihanna vorig jaar tijdens haar Fenty Beauty Talk in Dubai. “Mijn moeder is donkerder dan ikzelf en ik zou nooit een beauty-lijn kunnen creëren waarvan zij geen gebruik kan maken,” legt ze verder uit. Dat zo'n inclusieve lijn een slimme zet is, blijkt wel: binnen korte tijd is Fenty Beauty uitgegroeid tot een fenomeen binnen de schoonheidsindustrie. Toen Rihanna in 2017 de Fenty Beauty-collectie lanceerde met 40 - inmiddels uitgegroeid tot 50 - shades, zette zij de toon voor andere merken om hetzelfde te doen. Dit resulteerde in het zogeheten ‘Fenty Effect’; een standaard voor make-up brands om een minimum van 40 tinten foundation in de collectie te hebben. Tot voor kort was zoiets nog ondenkbaar, het is dan ook mooi om te zien dat deze voormalige status quo is vervangen door een veel inclusievere en meer diverse standaard.  Brittainy Lynn, oprichter van The Dope Cactus (een agentschap dat zich specialiseert in diverse branding en social media management), legt uit dat zij zich van haar jeugd alleen Naomi Campbell en Tyra Banks kan herinneren als zwarte modellen. “Dat zijn er nu gelukkig veel meer,” zegt Lynn. Bewijs daarvan is de Valentino Lente/Zomer 2019 Couture show in Parijs, toen maar liefst 39 zwarte modellen de catwalk rockten. Naomi Campbell, die de show sloot, doet in haar YouTube-serie Being Naomi een boekje open over de impact van dit mooie moment: “voor mij was het meer dan een modeshow. Ik moest huilen omdat ik zo overweldigd en blij was toen ik opkeek en al die meiden voor me zag staan. Ik dacht JA - het is het waard geweest om bijna 33 jaar lang mijn mond open te trekken in deze industrie.” Toch blijft dit diversiteitseffect niet alleen beperkt tot de catwalk en foundations, ook huidverzorging begint een opmars te maken op dit vlak met allerlei crèmes en serums ontwikkeld voor verschillende huidtypes. Het is een ontwikkeling die we alleen maar kunnen toejuichen en we hopen dat het effect zich in de toekomst nog verder zal uitbreiden naar andere sectoren. Het is een stap in de goede richting maar er is nog een lange weg te gaan.

Lees ook

Aanbevolen voor jou