Beauty

De reis van parfums

Het is een regenachtige dag in de Fontaines Parfumées in Grasse wanneer meesterparfumeur Jacques Cavallier-Belletrud de allereerste herenparfumcollectie van Louis Vuitton introduceert. Deze vijf geurige meesterwerken zijn gemaakt van de mooiste en kostbaarste grondstoffen van over de hele wereld, zoals kruidig kardemom uit Guatemala. Een gesprek over de nieuwe mannelijkheid en het verschil tussen de luxe- en massamarkt.
Reading time 6 minutes

Les Fontaines Parfumées is het epicentrum van de parfumerie. Hier, in een voormalige watermolen in Grasse, werkt Jacques Cavallier-Belletrud aan zijn sublieme parfumcreaties. Terwijl hij ons rondleidt door zijn werkplek en kantoor – inclusief rommelig bureau –, verklaart hij de essentie van parfums: het creëren van emotie, verleiding en verrassing. Of het bouwen van herinneringen, iets wat ook wordt bewerkstelligd door reizen, de drijvende kracht achter luxehuis Vuitton sinds de creatie van de eerste emblematische koffers in 1854. Cavallier-Belletrud wijst naar de omliggende tuin, waarin rozen, jasmijn, viooltjes, lavendel en oranjebloesem groeien. 

‘Deze plek is uniek in de wereld’, zegt hij trots. ‘Sommige cruciale ingrediënten die ik in mijn parfums gebruik groeien nergens anders dan hier. Maar negentig procent van de raw materials komt uit alle uithoeken van de wereld, zoals osmanthus uit China, oudh uit Bangladesh en patchoeli uit Indonesië. Mijn missie is om de meest geraffineerde ingrediënten te selecteren en die naar Grasse te halen om ze te verwerken in parfums. Deze geuren gaan vervolgens weer terug de wereld in en reizen verder op de huid van mensen. Dit traject noem ik de journey of the raw materials.

Het perfecte bouquet

We bestijgen de trap die leidt naar het atelier, een strakke doch elegante, laboratoriumachtige ruimte, waarin langs de wanden in metalen stellages een indrukwekkend aantal flesjes en potjes is opgesteld, gevuld met oliën en poeders. De parfumier vertelt over het speciale air extraction-systeem dat ervoor zorgt dat geuren niet blijven hangen en de lucht neutraal blijft. Dat is niet onbelangrijk, want het maken van een parfum is een precisieklus. Dat wij het laboratorium mogen betreden is uitzonderlijk: alles wat hier ligt is confidentieel en doorgaans is deze ruimte alleen met badges te betreden. Cavallier-Belletrud toont een op papier uitgeschreven formule – het recept van een parfum – om een indruk te geven hoe dat eruitziet en verzoekt ons geen foto’s te maken (‘This is qualified!’).

Dan weidt hij uit over de speciale opslagplek waar de grondstoffen worden bewaard, droog, donker en precies op de goede temperatuur, zoals bij wijnen. Het gaat hier immers om kostbare materialen: één kilo jasmijn kost al gauw zo’n 130 duizend euro. ‘Ieder jaar zijn er ongeveer tweeduizend nieuwe parfumlanceringen’, vertelt hij. ‘Daarin moet je je onderscheiden, en dat kan alleen door met de meest hoogwaardige ruwe materialen te werken. Want zo kun je pas werkelijk emoties opwekken en een parfum creëren dat subliem is. En dat is mijn doel. Ik heb het geluk dat ik bij Vuitton absolute vrijheid heb om te maken wat ik wil en wanneer ik dat wil. Ik laat mij niet opjagen door de concurrentie. Een parfum is pas af als het af is.’ Lachend: ‘Ik heb dus geen enkel excuus om slechte parfums te maken!’

‘Negentig procent van de raw materials komt uit alle uithoeken van de wereld. Ik zie het als mijn missie om de meest geraffineerde ingrediënten te selecteren en die naar Grasse te halen.’

Transparantie en empathie

De sympathieke Cavallier-Belletrud is een gemakkelijke prater, die benadrukt hoezeer hij eraan hecht om de ingrediënten aan ons te laten zien en het creatieproces van zijn parfums uit te leggen. Die openheid van zaken bepaalt onder meer het verschil tussen de luxe- en massamarkt. ‘Er is altijd een element van storytelling, maar het is veel beter als dat verhaal ook op waarheid berust’, vindt hij. ‘Ik houd niet van fake. Zeker als het over luxury gaat ben je verplicht om niet alleen de schoonheid van het product maar ook de waarheid van de ingrediënten uit te lichten.’ Er volgt een vurig betoog over hoe we tegenwoordig te veel in een virtuele wereld leven, verslaafd aan onze smartphone

 

Foto links: arbeider in Guatemala tijdens de kardemomoogst.

Dat we tegenwoordig denken dat we alles hebben gezien op basis van de plaatjes op internet en we op deze manier voorbijgaan aan wat echt telt. ‘We moeten meer verbonden zijn met de werkelijkheid. En die realiteit komt uit de bodem onder ons. Niets is echter dan wat er uit de aarde komt en daarom vind ik natuurlijke materialen en hun herkomst zo belangrijk. Vergeet plaatjes van internet, maar raak aan, voel, ruik, ervaar! Dat is de essentie. Zo creëer je echte emoties en dat is precies wat luxury hoort te doen.’

 

Maar het betekent ook iets anders: ‘Luxury is daarnaast zorgen voor de mensen die de grondstoffen produceren.’ De parfumier onderstreept hoe belangrijk hij het vindt dat eerlijke prijzen worden betaald aan de producenten, kleine boeren uit dorpjes in Indonesië, Guatemala, Madagaskar of waar dan ook ter wereld. ‘Prijs is geen issue’, benadrukt hij, ‘als het gaat om de meest prachtige grondstoffen. Neem patchoeli: dat wordt grotendeels geproduceerd in Indonesië. Patchoeli geldt voor de mensen daar als een belangrijke inkomstenbron. Ik voel mij persoonlijk verantwoordelijk voor het feit dat zij niet worden uitgebuit. Dat kan en mag niet: als je dat wel doet kunnen die boeren er ook voor kiezen om voortaan rijst te produceren. En laten we wel wezen, de wereld heeft meer rijst nodig dan patchoeli.’

Foto rechts: De oogst van Kardemom, in Guatemala.

Cavallier-Belletrud vertelt over het idee achter de eerste herenparfumcollectie van Louis Vuitton. In eerste instantie waren het er zeventig, maar dat aantal is teruggebracht naar vijf sublieme parfums: L’Immensité, Nouveau Monde, Orage, Sur la Route en Au Hasard. Hiermee mikt de meesterparfumeur op een nieuw soort mannelijkheid. ‘Het beeld van de dominante, zegevierende man is gedateerd’, zegt hij gedecideerd. ‘Kijk maar naar de mode: mannen zijn niet meer bang om kleur of bloemdessins te dragen. Tegenwoordig is er meer ruimte voor gevoelens en sensibiliteit: je kunt krachtig zijn terwijl je je zwakheid toont. En deze verandering zie je ook terug in herenparfums. En omdat er al zoveel geuren voor de sportieve, victorious supermales zijn wilde ik juist parfums creëren met karakter en emotie, met echt goede ingrediënten. De wereld heeft die gevoeligheid nodig.’ Schertsend: ‘Neem Trump en Kim Jong-un. Misschien zou ik ze een flacon moeten sturen van Nouveau Monde!’

Tags

louis-vuitton

Lees ook

Aanbevolen voor jou