Gucci Beauty

De ontcijfering van Gucci's parfum: Mémoire d'une Odeur

Al zeven decennia bewandelt hij de aarde, en heeft hij al meer dan 500 verschillende parfums ontworpen. Alberto Morillas is een legende in de parfum-industrie. In 2017 nam hij plaats als Perfume Designer bij Gucci, voor wie hij onder andere Gucci Guilty Absolute en Gucci Bloom ontwikkelde. Met de komst van de nieuwste toewinst, Mémoire d'une Odeur, mag Alberto een zoveelste meesterwerk aan zijn lijst toevoegen.
Reading time 5 minutes

Wie belichaamt het nieuwste Gucci Mémoire d'une Odeur-parfum? Welgeteld 21 muzen, waaronder Harry Styles, Harris Reed, Stanislas Klossowski, Leslie Wine en Ariana Papedemetropoulous vormen de basis van deze geur. Creative Director van Gucci, Alessandro Michele, wilde een mythologisch gezin samenstellen, "een privé-gemeenschap met een eigen sociale omgeving waarbij zij volledige vrijheid van meningsuiting hebben en er geen genderrollen bestaan." Het is een ontdekkingsreis naar een mogelijke toekomst van de hedendaagse maatschappij, met terugkerende mythologische elementen. Deze elementen zijn ook terug te vinden op het antiek-ogende flacon van groen glas met gouden details. 

Alberto Morillas stelde het parfum samen met onder andere kamille, jasmijn en houtachtige tonen van sandelhout. 

Hoe werk je samen met Alessandro Michele?
Alberto Morrillas: 'We hebben een unieke relatie. Hij geeft zijn emoties om me op een spoor te zetten voor een nieuwe geur en sensatie. Hij geeft me aanwijzingen en heeft zelf ook een hele goede neus voor parfums en kennis van de industrie. Toen ik Gucci Guilty Absolute ontwierp wilde hij deze de geur van een lederwaarboetiek zou hebben. Het moest precies zo worden als de winkel waar hij zelf werkte. Daarna werkten we aan Bloom, waarvoor hij me vroeg een denkbeeldige tuin samen te stellen. Franse, Engelse en Italiaanse tuingeuren kwamen zo samen tot Bloom. Ik dacht hierbij aan vreemde, mysterieuze en ietwat giftige bloemen. Met Gucci Bloom betreedt je een magische en denkbeeldige wereld."

Deze Gucci Mémoire d'une Odeur is heel uniek. Hoe ontstond dit concept?
'Het proces was heel ingewikkeld. Alessandro wilde een geur bouwen rondom kamille, een ingrediënt die al vaak is gebruikt en redelijk conventioneel is. Hoe voeg je hier emotie en een herinnering aan toe? Daarom gingen we op onderzoek met het team. We zochten de beste kwaliteit en voldoende materiaal om een parfum samen te stellen. Het resultaat werd een parfum waar iedereen het meteen over heeft. We wilden een parfum ontwikkelen die anders is, zonder storend te zijn.'

Wat maakt deze parfum zo bijzonder?
'Het drukt een gevoel van vrijheid uit. Het is een echte Gucci-geur die Alessandro volledig vertegenwoordigt. Deze parfum overschrijdt grenzen!'

Wist je vooraf al dat Harry Styles het gezicht van het parfum zou worden?
'Wanneer ik een parfum ontwerp, weet ik nog niets over de verdere communicatie daarvan. Ik wist ongeveer wie de muze zou zijn, maar ben nooit 100% zeker. Als je de hele campagne ziet begrijp je beter waar deze geur voor staat. Het kasteel is de minerale kant van het verhaal, en aarde en vuur vertegenwoordigen de primitieve aspecten.'

Volg je alle mode-collecties?
'Ik ben bij alle shows aanwezig. Maar Alessandro's wereld wordt niet gelimiteerd tot de collecties. Hij is één grote stijl. Iedere keer krijg ik een uur van zijn tijd, wat veel voor hem is, en dan voel ik me net een kleine ster in zijn sterrenstelsel - omringd door vreemde en ongewone objecten. Omdat parfum minder tastbaar is dan kleding, kun je het moeilijker omschrijven, maar het is allemaal onderdeel van het universum van Alessandro.'

Hoe ga je te werk?
'Ik werk volledig voor Gucci. De parfums zijn echt mijn passie. Het moet extreem zijn, dat is de kracht van onze creaties. Toen we Gucci Bloom ontwierpen vond iedereen het 'erg extreem', maar dat is precies wat we wilden.'

Heb je richtlijnen waaraan je moet voldoen?
'Nooit. Alessandro biedt me emoties en herinneringen van toen hij jonger was. Dingen die hij zich herinnert van zijn moeder of tante. Hij zegt niet: 'mannen moeten zo te werk gaan,' hij wil verrast worden. Het is bijna alsof je op zoek bent naar een steen voor bij je sieraad. Dan ga je ook op zoek naar een smaragd die anders is dan alle anderen.'

Wat is je favoriete moment tijdens het ontwerpen van een geur?
'Als hij me opbelt met nieuwe ideeën. Het is heel erg spannend om te zien wat hij wil doen. Hij laat me nooit een element zien, maar begint altijd over herinneringen en emoties. Hij geeft me geen algemeen onderwerp, maar juist een héél specifiek onderwerp waarbij hij al allemaal plannen heeft voor de fles en details.'

Welke geur viel jou het eerst op?
'Ik ben Spaans, dus mijn eerste geur-emotie is die van het water. In Sevilla in de jaren zestig, de geur van het terras in de ochtend gemixt met water, oranjebloesem en jasmijn. Ook een beetje de geur van de put, water op het gazon of bladeren in het water van de fontein. Al vijftig jaar lang ben ik op zoek naar deze vloeibaarheid van geur-emoties.'

Welke geur vind je vies?
'De barbecue van de buurman! Verder erger ik me niet aan geurtjes... behalve misschien het eten op de piste. Maar in die gevallen sluit ik mijn hersenen even af voor de geuren van buitenaf.' 

Lees ook

Aanbevolen voor jou