Be Well

Het grote yoga ABC; alles wat je moet weten!

Yoga is dan wel duizenden jaren oud, maar niet eerder was het zo hot als nu. Tenminste, als je afgaat op het ruime aanbod van nieuwe varianten: jaarlijks komen er nieuwe stromingen bij. Om een beetje orde te scheppen in het brede aanbod hebben we alle stijlen onder elkaar gezet in een overzichtelijk abc’tje.
Reading time 6 minutes

A VAN ACROYOGA

Deze variant zag in 2003 in San Francisco het licht en is een mix van acrobatiek, yoga en Thaise massage. Na een individuele warming-up vormen de deelnemers duo’s of trio’s en wisselen ze verschillende rollen af, namelijk die van base (drager), flyer (gedragene) en spotter (hulp). Wanneer je wordt gedragen gebruik je de zwaartekracht om te ontspannen en de wervelkolom te strekken, terwijl het acrobatische element de spieren versterkt en de soepelheid bevordert. Bonus is de ‘vliegende’ sensatie die je voelt wanneer je gedragen wordt, met een gevoel van vrijheid als resultaat. 

B VAN BIKRAM YOGA

WARM! Deze ‘saunastijlyoga’, ontwikkeld door een voormalige gewichtheffer, wordt beoefend in een zaal die op 38 graden is verwarmd. Bikram-yoga is bij uitstek geschikt voor ervaren yogi. Tijdens een sessie worden achtereenvolgens 26 poses uitgevoerd, tot tweemaal toe herhaald en op een hoog tempo. Door de warmte kan het lastig zijn om je te concentreren op de ademhaling en het correct uitvoeren van de poses. Toch is deze variant ideaal om een potje flink te zweten en zowel je cardiosysteem als bloedsomloop te verbeteren.

C VAN CANDLELIGHT VINYASA YOGA

Deze yogastijl wordt ook wel ‘Dynamic Yoga’ genoemd. Het verschil tussen Vinyasa en Ashtanga is dat bij Vinyasa de volgorde van de poses niet vastligt en de snelheid van de ademhaling omhooggaat. Candlelight-sessies starten doorgaans in de avond, zodat je je kunt ontdoen van de stress en angsten die je gedurende de dag hebt opgebouwd. Op rustgevende klanken en bij sfeervol kaarslicht wordt je lichaam ontgift, terwijl je tegelijkertijd spieren kweekt.

D VAN DETOX YOGA

Deze energieke yogavariant rijgt simpele poses met een stimulerende en drainerende werking aaneen: ieder lichaamsdeel komt aan bod en wordt eerst uitgerekt en vervolgens gecomprimeerd om zo de melkzuren te elimineren die verantwoordelijk zijn voor spierpijnen. En passant wordt de bloedsomloop gestimuleerd en het verteringsstelsel gereinigd. Omdat je zowel de spieren als de interne organen aanspreekt verbetert je slaap, vermindert je stress en krijg je een sterkere core

F VAN FORREST YOGA

Dit is een intense yogadiscipline, gecreëerd door yogaprofessor Ana Forrest, die mikt op het genezen van mentaal en lichamelijk euvel. Het is gebaseerd op poses en meditaties die afstammen van inheemse Noord-Amerikaanse tradities. Tijdens de veeleisende sessies ligt het accent op ademhaling en het versterken van de core. Kijk er niet van op als je stevig zweet, want zo worden gifstoffen afgevoerd en emotionele stress verminderd. Heb je ineens zin om te huilen? Dat wil zeggen dat je goed hebt gewerkt.

H VAN HORMOONYOGA

Hormoonyogatherapie werd in 1991 bedacht door de Braziliaanse therapeut Dinah Rodrigues. Het combineert dynamische poses met speciale ademhalingstechnieken. Deze vorm van yoga is heilzaam voor vrouwen vanaf 35 jaar, de leeftijd waarop het hormoongehalte begint af te nemen, en focust specifiek op klieren (eierstokken, thyrodie, hypofyse en de bijnieren). Doel: problemen voorkomen die gelieerd zijn aan hormonale disbalans en de menopauze.

I VAN INTEGRALE YOGA

Integrale yoga streeft naar een algeheel welzijn, zowel fysiek als mentaal en emotioneel, in een combinatie van poses en ademhaling met ontspanning, meditatie, filosofie en een holistische dimensie. De sessie begint met rekken en strekken en pranayama-oefeningen om de ademhaling te controleren. Hierna volgen de zonnegroet en vloeroefeningen voor een diepe sensatie van ontspanning. De sessies zijn zodanig opgebouwd dat energetische kanalen worden gestimuleerd en emotionele spanningen verlicht. Goed tegen hormonale en zenuwaandoeningen.

K VAN KUNDALINI YOGA

Kundalini-yoga wordt ook wel de ‘yoga van het bewustzijn’ genoemd. Deze yogavorm wordt beschouwd als de ‘originele’ yoga en werd al in 1932 gepropageerd door Carl Jung. In 1968 bracht Yogi Bhajan Kundalini-yoga naar de westerse wereld. Centraal staat het circuleren van energie, dankzij uiteenlopende poses en gezongen mantra’s. De les begint met opwarmingsen ademhalingsoefeningen, waarna een aaneenschakeling van poses volgt, uitgevoerd met gesloten ogen. De sessie eindigt met actieve meditatieoefeningen waardoor krachtige emoties kunnen vrijkomen. Kundalini is daarom niet aan te raden aan gevoelige zielen. Maar voor wie zichzelf beter wil leren kennen is dit het proberen waard.

L VAN LEVITATION YOGA

Deze ‘gewichtloze’ yoga combineert traditionele yogaposes met circusachtige kunstjes en Pilates. Dankzij een aan het plafond bevestigd harnas hang je boven de grond om poses te kunnen uitvoeren die anders niet haalbaar zijn. Zo kunnen beginners, mensen met overgewicht en zelfs rugpatiënten houdingen aannemen die normaal gesproken alleen zijn weggelegd voor ervaren yogi. Na een korte warming-up van de armen komen eerst de spieren van het bovenlichaam aan bod, gevolgd door de benen en buikspieren, terwijl je zweeft door de zaal. Leuk, toegankelijk en ideaal om een gevoel van lichtheid en harmonie te ervaren.

P VAN POWER YOGA

Power-yoga is een intensieve versie van Ashtanga-yoga. Deze variant is dan ook niet geboren in India maar in de jaren tachtig in de VS. Toch hangt het dezelfde principes aan, al is de instructeur vrij om de volgorde van de poses te bepalen en klinkt er muziek om het ritme van de bewegingen op te schroeven. Deze yogavorm is gelardeerd met bewegingen die we kennen van aerobics, fitness en Pilates en helpt je te werken aan een slank en soepel lichaam.

S VAN STRALA YOGA

Strala-yoga, bedacht door het voormalige model Tara Stiles, is gebaseerd op dans en fitness, een fijne combinatie van actie en ontspanning dankzij evenwichtsoefeningen met een opzwepend muziekje op de achtergrond. Deze yogavorm is geschikt voor iedereen die een vrolijke en inspirerende aanvulling zoekt op de gebruikelijke yogarituelen. Sterke spieren en een goed humeur gegarandeerd!

Y VAN YIN YOGA

Yin-yoga is een variant die mikt op het parasympatische zenuwstelsel dat verantwoordelijk is voor onze lichamelijke ontspanning, inner peace en hartslag. Het is zachter en passiever dan andere yogavarianten. Zo worden er bij Yin-yoga accessoires gebruikt om het lichaam te ondersteunen (blokken, gordels en kussens) en ligt het accent op rekoefeningen die enkele minuten worden vastgehouden. Beoefen deze vorm van yoga bij voorkeur ’s avonds en in drukke periodes om te ontspannen en in alle rust op te laden.

Fotografie: Bennie Julian Gay

Tags

sport
yoga

Lees ook

Aanbevolen voor jou