Be Well

Bewust met beauty #veganasfuck

De veganistische lifestyle is hip en cool en reikt verder dan wat er op je bord ligt: ook wat je op je huid smeert telt. Ben je (nog) geen adept van ‘vegan’-beauty? Wellicht is het toch iets om te overwegen. Een beetje bewustzijn kan nooit kwaad.
Reading time 7 minutes

Was een veganist tien jaar geleden nog een tikkeltje sneue, grijze wollen sokken dragende moralist van in de vijftig, tegenwoordig is het een groeiende groep van frisse twintigers en dertigers die, onder aanvoering van een legertje inspirerende foodies, stralende gezondheidsfreaks en hippe influencers, deze plantaardige levenswijze omarmt. En ook de celebs zijn om: Lewis Hamiton, Beyoncé, Brad Pitt, Nathalie Portman, Kat Von D zijn allemaal vegan (laatstgenoemde was trouwens ook degene die de hashtag #veganasfuck voor het eerst de wereld in slingerde).

Hoe dan ook, zoveel is duidelijk, vegan is hot. Sterker nog, het is het ‘nieuwe vegetarisch’. Kijk maar eens naar het aantal restaurants dat veganistische menu’s aanbiedt, terwijl tegelijkertijd de consumptie van vlees blijft dalen. Deze trend, die duidt op een groeiend bewustzijn over ons consumptiegedrag, heeft overigens niet alleen een voedingsrevolutie ontketend, ook de cosmeticasector is aan verandering onderhevig. Zo is het aantal keer dat de zoekterm ‘vegan beauty’ op Google is ingetikt het laatste jaar exponentieel gestegen en zijn vegan-beautyproducten niet langer hippieachtig, moeilijk te vinden, of slappe aftreksels van de reguliere beautyproducten. Integendeel, het aanbod vegan proof-cosmetica groeit enorm.

Veganisme & social media

Een van de katalysatoren van deze kentering is de kracht van de sociale media. Hippe vegan-Insta-accounts buitelen over elkaar heen en de makers ervan gelden als de nieuwe health-goeroes, met miljoenen volgers. Tik de hashtag #vegan in en maar liefst 57 miljoen berichten met appetijtelijke foto’s van kleurrijke salades, gezonde ontbijtgranen en creatief op het bord gedrapeerde courgettini rollen over je scherm. Vul de hashtag #veganbeauty in en je wordt getrakteerd op knappe make-uplooks en flitsende flatlays (stillevens van producten), waarbij vooral de aantrekkelijke, minimalistische en ecologisch verantwoorde verpakkingen opvallen.

Wat ook telt is dat de consument dankzij de sociale media een stem heeft gekregen en niet bang is om merken te ‘namen’ en ‘shamen’ wanneer in hun ogen ethische codes worden overschreden. Het gevolg hiervan is dat er niet alleen talloze nieuwe kleine vegan-merken zoals het Scandinavische huidverzorgingslabel Skyn Iceland de kop opsteken, ook grote bedrijven lanceren vegan-sublijnen om tegemoet te komen aan deze groeiende vraag. Zo breiden grote beautymerken, zoals Urban Decay, Charlotte Tilbury en Lush, hun reeds bestaande assortiment vegan-producten uit. Onlangs nog introduceerde de Amerikaanse tattooster, visagiste en vegan-activist Kat Von D met veel tamtam haar nieuwe vegan-beautylijn bij Sephora.

DIERVRIJ OF DIERVRIENDELIJK

Maar hoe zit het eigenlijk met die labels en etiketten? Wanneer is een beautyproduct echt vegan? Simpel gezegd, dat zijn producten die allereerst niet op dieren worden getest en die daarnaast geen dierlijke derivaten bevatten. In de EU is die eerste voorwaarde vrij overzichtelijk, want sinds 2013 zijn dierproeven hier verboden. Dit houdt in dat in de EU-landen geen producten mogen worden verkocht die op dieren zijn getest. Gek genoeg is het in China juist andersom: daar mogen volgens de wet geen producten worden verkocht die niet eerst op dieren zijn getest. Maar laten we het in dit geval even bij de Europese markt houden. Je kunt ervan uitgaan dat de beautyproducten die hier in de schappen liggen niet op dieren zijn getest en dus ‘cruelty free’ zijn. Maar dat wil niet zeggen dat deze producten ook vegan zijn, want daarvoor moeten ze immers ook voldoen aan de tweede voorwaarde: zulke cosmetica mag geen dierlijke bijproducten bevatten.

Dit blijkt een lastiger verhaal. Veel beautyproducten bevatten namelijk dierlijke derivaten. Denk bijvoorbeeld aan karmine, de stof die wordt gemaakt van geplette torretjes en die wordt gebruikt om die fijne knalrode kleur aan blusher en lippenstift te geven. Niet bepaald ‘cruelty free’, inderdaad. Of squaleen, een uit haaienlever gehaald goedje met een aangenaam zachte textuur, en guanine, gemaakt van geplette vissenschubben voor een aantrekkelijk glanseff ect. En dan zijn er nog de meer gangbare dierlijke ingrediënten die in cosmetica gebruikt worden, zoals lanoline, honing en bijenwas. Ook deze bestanddelen hebben een dierlijke oorsprong en zijn daarom per definitie niet vegan. Het goede nieuws is dat de huidige generatie vegan-cosmetica in niets lijkt op die van een aantal jaar geleden met fletse pigmenten, onprettige texturen en een minimale houdbaarheid. Dankzij de groeiende concurrentiestrijd binnen deze specifi eke beautybranche doen merken hun uiterste best om elkaar af te troeven als het gaat om onderzoek, technologie en innovatie. Het streven is immers om hetzelfde kwaliteitsniveau te bereiken in zowel het vegan- als non-vegan-assortiment.

Voortaan gaat het niet meer om een handjevol kritische, militante consumenten, maar om een geheel nieuwe, veeleisende generatie die goed is geïnformeerd.

Zo is The Body Shop bezig om nieuwe formules te ontwikkelen zonder lanoline, een bestanddeel dat wordt gewonnen uit het vet van schapenvacht. Daarentegen blijft het merk wel bijenwas gebruiken, maar die is afk omstig van verantwoorde bijenfarms. Niet strikt vegan dus, maar goed, het is natuurlijk aan jou of je volledig diervrij wilt smeren of dat je de diervriendelijke tussenoplossing ook acceptabel vindt. Ook andere merken zoals Lush, Anastasia Beverly Hills, Zoeva en Eyes Lips Face lijken zich te realiseren dat het essentieel is om tegemoet te komen aan de steeds kritischere consument.

De activist Kat Von D heeft zichzelf als uitgangspunt genomen voor haar gelijknamige vegan-cosmeticalijn: ‘Mijn producten zijn niet moralistisch, maar als groot fan van make-up en als veganist wilde ik cosmetica creëren die mijn lifestyle reflecteert. Voordat ik besloot om over te stappen op het veganisme was ik al vegetariër. Meteen in de eerste week dat ik daarna ook melkproducten liet staan merkte ik dat mijn huid stralender werd dan toen ik stopte met roken! Ik voelde me minder moe en meer in balans en dat bracht mij ertoe om nieuwe honderd procent veganistische formules te ontwikkelen. Het kostte tijd en geld, maar we hebben de juiste plantaardige vervangers gevonden.’

JONG EN GEZOND

Dat merken in de vegan-trein stappen is niet zo raar: een Brits onderzoek dat in 2016 werd gepubliceerd in The Guardian toonde aan dat bijna de helft van de vegetariërs onder de 35 jaar is. Als merken millennials en post-millennials willen aanspreken is het dus zaak om mee te gaan in deze ommezwaai in bewustzijn. Deze generaties worden immers gekenmerkt door hun gevoeligheid
voor ethische en milieukwesties en houden er niet zelden een holistische levensstijl op na. Bovendien hebben zij dankzij internet toegang tot een schat aan informatie die verborgen bleef voor de generaties voor hen. En deze kennis maakt kritisch. Voortaan gaat het dus niet meer om een handjevol kritische, militante consumenten, maar om een geheel nieuwe, veeleisende generatie.

 

Maar de inspanningen van de merken om een rijk vegan-assortiment te ontwikkelen lonen: deze sector is immers de snelst groeiende in de beautyindustrie. Bovendien draagt een vegan-stempel bij tot een positief imago van het merk. Tot slot, minder dierenleed is natuurlijk fantastisch, net als het feit dat de footprint van vegan-producten beduidend minder belastend is voor het milieu. Maar ook op kleinere schaal – namelijk die van je eigen huid – is er fl ink wat te zeggen voor een overstap naar geheel plantaardige cosmetica. Over het algemeen bevatten deze beautyproducten namelijk minder ingrediënten. Dit gegeven, in combinatie met de puur natuurlijke formules, zorgt ervoor dat vegan-cosmetica vriendelijker is voor de huid en daarom bij uitstek geschikt voor mensen met een gevoelige huid of aandoeningen zoals rosacea en acne. En? Food for thought, dachten wij zo.

Shop

237480266.jpg3605971585449_pollution_protection_spray.jpgGetinte-beauty-balm-Weleda-Nude.jpglipdrink-spf-15-lip-balm-buff.jpg3605971766725_naked_petite_heat.jpgin-touch-blush-comfort-comfort.jpg

Lees ook

Aanbevolen voor jou